פסיכומטרי – הכנה לפסיכומטרי עם טיפים של 7 שנים! |

הבלוג הכי פסיכומטרי!

פסיכומטרי מנצחים ב- 7 דרכים !

מבחן פסיכומטרי – האם זהו כלי המיון היעיל ביותר?

יום שני 30 כנובמבר, 2009

על מבחן פסיכומטרי נטען שהוא מבחן מפלה על רקע תרבותי, סוציו –אקונומי ואף מגדרי, נטען כי יכולת הניבוי שלו אינה גבוהה מספיק לחריצת גורלות וכן נטען כי הידע הנבחן במסגרת מבחן פסיכומטרי אינו קריטריון להצלחה במסגרת לימודים אקדמאיים.  לטענות אלו יש השפעה כה חזקה, עד כי מרבית שרי החינוך התייחסו למבחן פסיכומטרי כקריטריון קבלה כנושא טעון טיפול, אך האם באמת מבחן פסיכומטרי הוא אלטרנטיבת מיון גרועה כל כך?

טענות רבות חוזרות ועולות כנגד השימוש במבחן פסיכומטרי ככלי המיון ללימודים אקדמאיים. על מבחן פסיכומטרי נטען שהוא מבחן מפלה על רקע תרבותי, סוציו –אקונומי ואף מגדרי, נטען כי יכולת הניבוי שלו אינה גבוהה מספיק לחריצת גורלות וכן נטען כי הידע הנבחן במסגרת מבחן פסיכומטרי אינו קריטריון להצלחה במסגרת לימודים אקדמאיים.  לטענות אלו יש השפעה כה חזקה, עד כי מרבית שרי החינוך התייחסו למבחן פסיכומטרי כקריטריון קבלה כנושא טעון טיפול, אך האם באמת מבחן פסיכומטרי הוא אלטרנטיבת מיון גרועה כל כך?

מבחן פסיכומטרי הוא מבחן מתוקנן. במבחן זה נעשה שימוש בנורמליזציה של ציוני הנבחנים, נעשות השוואות לשנים קודמות ושאלות חדשות נבדקות ונבחנות מבחינת רמת קושי לפני שהן מוכנסות לשימוש במסגרת בחינת פסיכומטרי. אם נקח למשל את שיטת המצרף שהוצעה ככלי מיון מחליף למבחן פסיכומטרי, נגלה כי רמת הקושי בשאלות בחינת הבגרות משתנות מדי שנה בהתאם למיקוד, וכי אין נורמליזציה של ציונים. מבחני בגרות נחשבים כקלים יותר להעתקה מאשר מבחן פסיכומטרי, ובהעדר תקנון הם עלולים להראות שונות גדולה מאד בין כיתות, בתי ספר וערים – מצב שאינו קיים במבחן פסיכומטרי.

המרכז הארצי לבחינות והערכה מודע לטענות העוסקות בנושאי האפליה במבחן פסיכומטרי והוא עושה רבות בכדי לצמצמן. כך למשל, בכדי לצמצם את מרכיב ההטיה התרבותית במסגרת מבחן פסיכומטרי, המרכז הארצי מציע לנבחנים שעברית אינה שפת אמם להבחן במגוון שפות, ואף קיימת אופציה של בחינת פסיכומטרי משולבת באנגלית ובעברית בה משובצים מושגים הדורשים פרשנות בשפת אמו של הנבחן.

המרכז הארצי לבחינות והערכה מנסה לצמצם את הפער בין לקויי למידה לשאר על ידי יצרת מבחני פסיכומטרי ממוחשבים (מפע"ם) המתחשבים בלקותו של הנבחן ומותאמים אליה. כיום קיימים גם קורסי פסיכומטרי המסייעים ללקויי למידה ללמוד למבחן פסיכומטרי באופן בו יבחנו ותוך התחשבות בלקויותיהם בכדי להקטין עוד יותר את האפליה. תחום נוסף בו נעשים נסיונות לצמצום האפליה במבחן פסיכומטרי הוא תחום המגדר. ניתן כיום קורסי פסיכומטרי לבנות בלבד, המלמדים באופן שמותאם יותר לדרך החשיבה הנשית והלומדות בקורסים אלו אף הוכיחו כי השיטה עובדת והיטב .

המרכז הארצי לבחינות וההערכה, המוסדות האקדמיים והמכינות, הלשכה להכוונת חיילים משוחררים ואף בתי ספר המלמדים פסיכומטרי לא נותרו אדישים לאפליה על רקע סוציו-אקונומי וכיום יש מגוון של מלגות, סבסודים ואופנים שבהם תלמידים המגיעים מרקע סוציו אקונומי בעייתי יכולים ללמוד בקורסי פסיכומטרי טובים ולהצליח במבחן פסיכומטרי בדיוק כמו עמיתיהם המגיעים מרקע סוציו-אקונומי טוב יותר.

הטענה הגורסת כי ציון פסיכומטרי הינו מנבא נמוך נכונה רק בחלקה, כיוון שבעוד שציון פסיכומטרי מנבא בדיוק של 0.4, ציון הסכם הכולל את ציון הבגרות וציון פסיכומטרי יחד מנבא בדיוק של 0.7. נכון להיום, אף אחת מהאלטרנטיבות שהוצעו אינה משיגה אחוזי ניבוי גבוהים יותר, או שעלותה לסטודנט מבחינה כלכלית, מבחינת השקעה בזמנים ומבחינות אחרות יקרה יותר מאשר בחירה בבחינת פסיכומטרי.

במסגרת לימודי פסיכומטרי ניתנים ללומדים כלים להסקת מסקנות, הקשה ממקרה אחד לאחר, הבנה של אנלוגיות ורצף אירועים ובכך בעצם מכשירים את הלומדים לאופני הלמידה המקובלים במסגרת לימודים אקדמאיים. בלימודים אלו נעשה שימוש בכלים שצוינו לשם כתיבת עבודות, הבנת מאמרים ופתירת שיעורי בית בהסתמך על הדוגמאות שהוצגו בתרגול. סטודנטים בעלי ציון פסיכומטרי נמוך יתקשו יותר ליישם את הכלים הללו במסגרת לימודים אקדמאיים, ועל כן הרלוונטיות של פסיכומטרי ככלי מיון אף גדלה.  חלק האנגלית במבחן פסיכומטרי הוא כלי מיון לרמת האנגלית האקדמית של הנבחן, ולימודי פסיכומטרי מספקים ללומד אוצר מילים חיוני וגדול שיסייע לו בקריאת המאמרים במהלך לימודיו.

לסיכום, מבחן פסיכומטרי אינו כלי המיון המושלם, אך בהעדר כלים מושלמים, הוא האלטרנטיבה הטובה ביותר למיון, הואיל והוא מספק פלטפורמה אובייקטיבית, המנסה לתקן את שגיאותיה, והוא מספק לסטודנטים לעתיד כלים שיעזרו להם לא רק לעבור את בחינת הפסיכומטרי אלא גם את שנות הלימודים האקדמאיים.

הוספת תגובה

התגובה

עוד בנושא: