פסיכומטרי – הכנה לפסיכומטרי עם טיפים של 7 שנים! |

הבלוג הכי פסיכומטרי!

פסיכומטרי מנצחים ב- 7 דרכים !

קורס פסיכומטרי – סוגי תלמידים בקורס

יום ראשון 15 כפברואר, 2009

סוגי תלמידים בקורס פסיכומטרי – כמדריך פסיכומטרי נתקלתי בלא מעט תלמידים מסוגים שונים. כמי שרואה אותם במשך 3 חודשים, פעמיים – שלוש פעמים בשבוע (ובמהלך תקופת המרתון אפילו יותר) למפגשים של 5-6 שעות, הזדמן לי לראות את רובם ברגעי האושר (לרוב במהלך פרק קל) וברגעי העצב (לרוב אחרי שאלות אחוז מאחוז או אחרי גרף קשה במיוחד). החשיפה הגבוהה אפשרה לי לאבחן מספר סוגי תלמידים…

התלמיד המנומנם – תמיד מגיע לשיעור פסיכומטרי עם עיניים טרוטות ומבחינתו הזמן של השיעור הוא רק הזמן עד המיטה. לרוב, הטיפוס הזה מתעורר לקראת המרתון או ממש בכניסה לאוניברסיטה ביום הבחינה. לרוב, כל הספרים שהוא מקבל במהלך הקורס מקבלים את צורת הפרופיל של התלמיד ומלאים בריר. גם המדריך מבחינתו הוא רק חלום….

התלמיד החרשן – התלמיד החרשן הוא בדיוק אותו תלמיד שהחל ללמוד לקראת קורס הפסיכומטרי עצמו (אגב, פעולה שלפי דעתי מומלצת מאוד). זאת אומרת שהוא מגיע לקורס לאחר שהוא פתר את כל הספרים שלוש פעמים והוא זוכר את כל נוסחאות המעגל, החזקות, האחוזים הנפוצים וכל השיטות בעל-פה. לרוב, החרשן יקנה גם ספרים של חברות פסיכומטרי אחרות שחס-וחלילה לא יחמוק מעינו תרגיל פלוני או מילה כלשהי מאוצר המילים. אותו בחור חרשן בסופו של דבר ימצא את עצמו מואס בפסיכומטרי וברעיון של ללמוד אבל אבל הוא ימשיך לחרוש הפעם בשדות ארצנו. אפשר להתנחם בכך שהוא מכיר את כל אוצר המילים של עולם החקלאות…

התלמיד הרופא – התלמיד שרוצה להיות רופא עשה כבר קרוב ל-18 בחינות. בכל אחת מהן הוא שיפר בנקודה. ככה שעוד 32 בחינות פסיכומטרי הוא יגיע לציון הקבלה הנדרש. התלמיד הזה (שעם כמות השאלות שהוא ראה יכול כבר להיות מדריך פסיכומטרי) מכיר את הבחינה הפסיכומטרית מכל כיוון, נבחן כבר בכל אוניברסיטה אפשרית. אבל לצערו נתוני הקבלה המטורפים לרפואה הם באמת גבוהים. אל תדאגו לו, הוא עוד יהיה רופא. רק חכו עוד שנה וחצי עד תחילת הלימודים, 7 שנות לימוד + שנה התמחות + 7 שנות התמחות בתחום ספציפי…..

התלמיד המאחר
– יש אנשים שלא משנה מה, תמיד יאחרו. גם אם ייקחו מקדם ביטחון באורך הכפול מאורך המפגש הצפוי בריבוע הם עדיין יאחרו לרבע מהמפגש (שאלה דומה תוכלו למצוא בפרק בעיות כלליות ). אבל מה לעשות? בפסיכומטרי יש לחץ זמן עצום. כל רגע בבחינה הפסיכומטרית הוא אקוטי,קריטי ולעיתים מהווה את קו-פרשת-המים בין קבלה לאי-קבלה. ולכן ראוי לו למאחר להיגמל מתחביבו זה במהלך הקורס וכמובן ה"הוכחה" הפסיכומטרית הנפוצה היא דוגמה מהחיים.

בשיעורים האחרונים של המרתון אני נוהג לפתוח כל שיעור עם "טיפים חמים" שמחלקת המחקר מספקת לי ולכן בשיעור הכמעט אחרון הכתבתי לכיתה שאלת גרפים מסויימת (הכוללת 4 שאלות) שהופיעה כמעט בזהותה בפרק חשיבה כמותית. כמובן שמי שנכח בשיעור קיבל קרוב ל-25 נקודות מתנה בבחינה שזה המון בבחינה הפסיכומטרית (וכמובן גם הרוויח עוד זמן לשאלות האחרות באותו הפרק).

לאחר הבחינה התקשרה אליי אחת התלמידות וסיפרה לי שלא הספיקה לסיים את הפרק הכמותי. כששאלתי אותה האם לפחות ענתה נכון על הגרף שעליו עברנו בשיעור היא ענתה בשלילה וטענה שלא ראתה גרף כזה. אז נזכרתי שאותה תלמידה (מאחרת כרונית), פשוט פספסה את השעה הראשונה של אותו מפגש.

בסופו של דבר אותן 20 נקודות היו בדיוק מה שהיה חסר לה על מנת להתקבל ללימודים שרצתה. ועל זה נאמר: "אין המאחר לומד"..

התלמיד החנפן – בכל כיתה תמיד יש חנפנים. זה מוכח סטטיסטית! מיהו החנפן? זהו אותו תלמיד שלא מבין שבפסיכומטרי אין שני דברים: אין מורים, יש מדריכים ואין ציון מגן, יש רק ציון אחד. ולכן חנופה לא כ"כ תעזור לו ועדיף לו להתחנף לסטופר ויבקש ממנו שיפסיק לרוץ כ"כ מהר. אגב שחקן קולנוע יהודי אמריקאי אומר: "ניסיתי כמה וכמה פעמים לבקש מהשעון שלי לרוץ לאט, בסוף הצלחתי ולאחר שהוצאתי סוללה אחת הוא אכן התחיל להזיז מחוגיו לאט יותר הבעיה הייתה שהשעון של הבוס שלי המשיך לרוץ…"

התלמיד המתחכם – אחד המקצועות שחוצה יבשות, עמים לאומים ולשונות הוא הפילוסופיה. אולי זו הסיבה שתמיד ישנו תלמיד שיבחר להקשות בשאלות שאינן אי-הבנה אלא רצון לערער אקסיומות פסיכומטריות ידועות. כך למשל בשיעור לוגיקה (האהוב במיוחד על ידידנו המתחכם) נתקלתי בשאלה אם כל הבחינות הפסיכומטריות אינן קשות מה ניתן לומר על בחינה שאינה קשה? באותו שיעור ישב בעולם תלמיד חכם מאוד שאמנם הבין את דרך ההוכחה אבל הקשה ושאל אותי האם בחינה שאינה קשה היא אכן בחינה? שכן אינה בוחנת דבר… היום התלמיד הזה בדרך לתואר שני בפילוסופיה ולדעתי הוא עדיין מתחבט בשאלה…

המדריך לעתיד – צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים? בכל קורס שאני מעביר אני נוהג לחפש את זה שיירש אותי ביום מן הימים ויהפוך למדריך פסיכומטרי בעצמו (אני מפתח הרגלים פנסיונריים להנאתי) ותמיד ישנו/ה אותו/ה תלמיד/ה שיושב ליד תלמיד/ה וכאשר הלה לא מבין קוצו של פסיק באחת משאלות הפסיכומטריות שנלמדות הוא מייד קופץ להסביר לו.

ואולם, על אף הכוונה הטובה, הדבר חוטא ומחטיא. מדוע?

  • התלמיד המסביר לא שומע הסבר אלטרנטיבי או מפספס שאלה חשובה.
  • התלמיד שמאזין להסברים שומע הסבר שהוא אולי נכון אבל ספציפי מאוד לשאלה הזו. ובנוסף לא תמיד ההסברים נכונים. לאותו תלמיד מסביר אני ממליץ תמיד לעשות שני דברים:
  1. לשמור את ההסברים לשיעורי הבית אותם יעשה עם מישהו נוסף
  2. לשלוח קורות חיים להדרכה…

נכתב ע"י אסף רגב – מדריך פסיכומטרי על סף יציאה לפנסיה

תגובה אחת »

[…] אוניברסיטה שבה אתם עוברים את המכינה, המחיר שתשלמו עבור קורס פסיכומטרי יהיה נמוך […]

12 במאי, 2009 | 15:31
הוספת תגובה

התגובה

עוד בנושא: